Kihagyás

Interfész - 2. rész

Friss tartalom

Ez a tartalom a Blender 2.8-as vagy annál frissebb verziójához készült!

A lecke hossza 58 percnyi videó + gyakorlás és feladatok ~2.5 óra

Ez az oktatóanyag Ferenczi Róbert Magyar Blender 2.8 Tutoriál sorozatának első része alapján készült, azt kiegészítve a könnyebb kereshetőséget segítő linkekkel, a gyorsgombok gyűjteményével és néhány feladattal. Ha a leckével kapcsolatban bármi kérdésed vagy észrevételed lenne, írj a daniel.hegedus@schdesign.hu email címre, valamint ne felejtsd el likeolni a YouTube videót!

Tartalomjegyzék

  • Jegyzet a videó alapján
  • Új objektumok hozzáadása
  • A transzformációk középpontja (Pivot point)
  • Pivot pont áthelyezése
  • Duplikálás
  • Kijelölési lehetőségek
  • Modellezés - Edit mode
  • Szerkesztés módból több objektumra bontás
  • 3D kurzor helyzetnek változtatása
  • Bevel, Smooth shading és pár kijelölési mód
  • Kés eszköz, pontok összekötése a felület átvágásával
  • Kamera lerakása
  • Tippek
  • Feladatok

Jegyzet a videó alapján

1; Új objektumok hozzáadása → https://youtu.be/c84DIIZwHtM?t=41

  • gyorsgombja: Shift + A
  • image-20200506122150734
  • fent is megtalálható → Add menüpont
  • új objektum mindig a 3D kurzorban jön létreimage-20200506122439734
  • 3D kurzor áthelyezéseShift + Jobb egérgomb
  • 3D kurzor középpontba ugratása → Shift + C

2; A transzformációk középpontja = Pivot point → https://youtu.be/c84DIIZwHtM?t=102

  • Pivot pont → kis sárga pötty, minden transzformáció erre vonatkozik

  • image-20200506123139358

  • Transzformációs pont megváltoztatása

  • image-20200506123224023

  • 3D Cursor → 3D kurzor körüli transzformációk

  • Individual Origins → Minden kijelölt objektum saját pivot-ja körüli transzformációk

  • Median Point → Kijelölt objektumok középpontjainak átlaga körüli transzformációk

  • Active Element → Aktív kijelölt objektum (ami világosabb sárgább) körüli transzformációk

3; Pivot pont áthelyezése → https://youtu.be/c84DIIZwHtM?t=289

  • Join: kijelölt objektumok összeolvasztása egy objektummá → Ctrl + J

  • Fontos megjegyezni, hogy az aktív objektum pivot pontját fogja örökölni az egybeolvasztott objektum!

  • Set Origin: Pivot point áthelyezése → Jobb egérgombSet Origin

  • image-20200506222656044

  • Geometry to Origin → Az objektum minden részét eltolja úgy, hogy a pivot pont a geometria átlagolt közepére kerüljön

  • Origin to Geometry → Pivot point áthelyezése a geometria átlagolt közepébe
  • Origin to 3D Cursor → Pivot point áthelyezése a 3D kurzor pozíciójába

5; Duplikálás

  • Duplicate: megkettőzés → Shift + D

  • ezzel egy teljesen független másolatot hozunk létre

  • **Edit mód**ba (szerkesztő mód) váltás → Tab

  • ha több objektumunk is ki van jelölve, az összes együtt szerkeszthető

  • Duplicate Linked → Alt + D

  • ezzel egy linkelt példányt hozhatunk létre, ekkor bármelyik példányon edit módban való változtatás, az összes többin is érvényesül!
  • viszont Object módban rendelkezhetnek más paraméterrel, pl más méret, orientáció vagy pozíció

7; Kijelölési lehetőségek → https://youtu.be/c84DIIZwHtM?t=672

  • Select All: Minden kijelölése → A

  • Deselect All: Minden kijelölés megszüntetése → Alt + A (vagy A duplán lenyomva)

  • Shift + Bal egérgomb → ennek picit összetettebb a működése:

  • Ha olyan objektumra nyomsz, ami még nincs kijelölve, akkor az hozzáadódik a kijelöléshez
  • Ha olyan objektumra nyomsz, ami ki van jelölve, de nem aktív (sötétebb sárga körvonal), akkor az aktívvá tevődik (világosabb sárga körvonal)
  • Ha olyan objektumra nyomsz, ami aktív (világosabb sárga körvonal), akkor az kijelöletlenné tevődik

  • Egyéb kijelölési módok → picit hosszabban nyomva a toolbar kijelölés ikonján

  • image-20200506224950062

  • Select Box - Doboz kijelölés → B

    • *Bal egérgomb*bal nyomva → hozzáad a kijelöléshez
    • *Középső egérgomb*bal nyomva → elvesz a kijelölésből
    • *Jobb egérgomb*bal → kilépünk a módból
  • Select Circle - Ecset szerű kijelölés → C

    • Mérete az egérgörgővel állítható
    • *Bal egérgomb*bal nyomva → hozzáad a kijelöléshez
    • *Középső egérgomb*bal nyomva → elvesz a kijelölésből
    • *Jobb egérgomb*bal → kilépünk a módból
    • FONTOS: közben nem tudunk a nézeten változtatni!
  • Select Lasso - Lasszó szerű kijelölés → Ctrl + Jobb egérgomb

    • *Ctrl + Shift + Jobb egérgomb*bal tudunk lasszóval kijelöletlenné tenni

8; Modellezés - Edit mode → https://youtu.be/c84DIIZwHtM?t=1129

  • Szerkesztési módba lépés → Tab (vagy a fenti lenyíló menüből)

  • image-20200506232258926

  • Kijelölési módok image-20200506232540657

  • Vertex select - pont kijelölő mód → 1

  • Edge select - él kijelölő mód → 2
  • Face select - oldallap kijelölő mód → 3

  • Extrude: kihúzás (pontra élre és lapra is egyaránt működik) → E

  • Ha ennél az eszköznél *Jobb egérgomb*ot nyomunk, akkor is végrehajtódik az extrudálás, csak a kiextrudált rész visszaugrik arra a helyre, ahonnan extrudáltuk!

  • Minden alapvető transzformáció, amit az előző részben tanultunk (G, R, S), az szerkesztő módban is ugyanúgy működik!

  • Minden szerkesztési eszközre igaz, hogy az eszköz hatásának véglegesítése Bal egérgomb*bra történik, míg a *Jobb egérgomb hatására általában kilépünk az adott eszköz használatából.

  • kijelölt részek közt új Face vagy Edge létrehozása → F

  • Inset: kijelölt Face-en belüli újabb face létrehozása → I

  • Fontos: figyeljünk, hogy ne csavarodjon át magán a felület!

  • Duplicate: kijelölt Vertex/Edge/Face megkétszerezése → Shift + D

  • Kijelölt pontok összekötése éllel, az oldallap félbevágásával → J

  • Pontok egy síkba hozásának egyszerű módja: nyomjuk össze őket az adott tengely mentén

  • pl.: S + X + 0, fontos: Median Point legyen bekapcsolva, hogy a kettőjük közös középpontjához képest történjen az összenyomás

  • hátrány: csak X, Y vagy Z tengellyel párhozamos dolgokra működik

  • Subdivide: újabb pontot hoz létre a két pont között (amik egy élen vannak)

  • Face-ek feldarabolására is ez a funkció szolgál

9; Szerkesztés módból több objektumra bontás → https://youtu.be/c84DIIZwHtM?t=1925

  • Separate: mesh darabokra bontása → P
  • Selection → a kijelöltből készít külön objektumot
  • By Loose Parts → az egybefüggő területeket szedi külön objektumra

10; 3D kurzor helyzetének változtatása → https://youtu.be/c84DIIZwHtM?t=2043

  • Shift + S (edit módban és objektum módban is működik)
  • Cursor to Selected → a kijelölt pozíció közepére ugrik a kurzor

11; Bevel, Smooth shading és pár kijelölési mód → https://youtu.be/c84DIIZwHtM?t=2692

  • Bevel: kijelölt sarok lekerekítése → Ctrl + B

  • a görgő görgetésével állítható, hogy hány darabra darabolódjon

  • - Szögletes árnyalásJobb egérgomb → Shade Flat - Lesimított árnyalás: Jobb egérgomb → Shade Smooth - Auto Smooth bekapcsolása: automatikusan lesimítja az adott szögnél élesebb töréseket - Properties → Object Data → Normals → Auto Smooth

  • FONTOS: csak akkor működik, ha az objektum Shade Smooth-ra van állítva

  • - Kijelölt résztől a következő kijelöltig kijelölés → Ctrl + Bal egérgomb - Loop kijelölése → Alt + Bal egérgomb

12; Kés eszköz, pontok összekötése a felület átvágásával → https://www.youtube.com/watch?v=c84DIIZwHtM&feature=youtu.be&t=3084

  • Knife → K
  • pontokat tudunk letenni, ha Enter-t nyomunk, végrehajtásra kerül a vágás
  • Él létrehozása pontok közt úgy, hogy az ott levő oldallap is félbevágódik → J

13; Kamera lerakása → https://www.youtube.com/watch?v=c84DIIZwHtM&feature=youtu.be&t=3243

  • automatikusan mindig kiugrunk a nézet forgatásával a kameranézetből
  • N-panel → View Lock → Lock Camera to View: ha ezt kipipáljuk, akkor a kamerába lépve a nézet forgatásával a kamerát is forgatjuk
  • lockCameraToView

Tippek

  • Ablak fullscreen-be állítása → Ctrl + Space az ablak felett
  • Figyeljétek meg, hogy sok funkció használatakor a bal alsó sarokban ideiglenesen megjelenik egy lenyitható ablak. Ebben az adott funkcióra vonatkozó beállítási lehetőségek vannak, jellemzően például olyanok, amiket a funkció véglegesítése közben a görgővel tudtatok állítani. Sokszor hasznos lehet ez a kis ablak, ha módosítani szeretnétek az utolsó műveletetek paraméterein, DE ez az ablak eltűnik, ha következő eszközt használtok (azaz már egy objektum mozgatásával is elvesztjük ezt).

Feladatok

  • Ehhez a leckéhez 2 erősen elkülönülő kategóriába tartozó feladatot mutatnék. Az egyik a Low poly modellezésbe pillantana bele, a másik pedig a blueprint azaz tervrajz alapján való, pontosságra törekedős modellezésre lesz egy kis példa.

  • Low poly modellezés

  • Hogy e lowpoly modellezett alkotásotok jobban nézzen ki, nézzétek meg ezt a rövid összefoglalást a material-ok alap használatáról

  • még feltöltés alatt
  • A blueprint alapján történő modellezéshez meg az alábbi videót nézzétek meg:

  • még feltöltés alatt