Interfész - 2. rész¶
Friss tartalom
Ez a tartalom a Blender 2.8-as vagy annál frissebb verziójához készült!
A lecke hossza 58 percnyi videó + gyakorlás és feladatok ~2.5 óra¶
Ez az oktatóanyag Ferenczi Róbert Magyar Blender 2.8 Tutoriál sorozatának első része alapján készült, azt kiegészítve a könnyebb kereshetőséget segítő linkekkel, a gyorsgombok gyűjteményével és néhány feladattal. Ha a leckével kapcsolatban bármi kérdésed vagy észrevételed lenne, írj a daniel.hegedus@schdesign.hu email címre, valamint ne felejtsd el likeolni a YouTube videót!
Tartalomjegyzék¶
- Jegyzet a videó alapján
- Új objektumok hozzáadása
- A transzformációk középpontja (Pivot point)
- Pivot pont áthelyezése
- Duplikálás
- Kijelölési lehetőségek
- Modellezés - Edit mode
- Szerkesztés módból több objektumra bontás
- 3D kurzor helyzetnek változtatása
- Bevel, Smooth shading és pár kijelölési mód
- Kés eszköz, pontok összekötése a felület átvágásával
- Kamera lerakása
- Tippek
- Feladatok
Jegyzet a videó alapján¶
1; Új objektumok hozzáadása → https://youtu.be/c84DIIZwHtM?t=41¶
- gyorsgombja: Shift + A
- fent is megtalálható → Add menüpont
- új objektum mindig a 3D kurzorban jön létre
- 3D kurzor áthelyezése → Shift + Jobb egérgomb
- 3D kurzor középpontba ugratása → Shift + C
2; A transzformációk középpontja = Pivot point → https://youtu.be/c84DIIZwHtM?t=102¶
-
Pivot pont → kis sárga pötty, minden transzformáció erre vonatkozik
-
-
Transzformációs pont megváltoztatása
-
-
3D Cursor → 3D kurzor körüli transzformációk
-
Individual Origins → Minden kijelölt objektum saját pivot-ja körüli transzformációk
-
Median Point → Kijelölt objektumok középpontjainak átlaga körüli transzformációk
-
Active Element → Aktív kijelölt objektum (ami világosabb sárgább) körüli transzformációk
3; Pivot pont áthelyezése → https://youtu.be/c84DIIZwHtM?t=289¶
-
Join: kijelölt objektumok összeolvasztása egy objektummá → Ctrl + J
-
Fontos megjegyezni, hogy az aktív objektum pivot pontját fogja örökölni az egybeolvasztott objektum!
-
Set Origin: Pivot point áthelyezése → Jobb egérgomb → Set Origin
-
-
Geometry to Origin → Az objektum minden részét eltolja úgy, hogy a pivot pont a geometria átlagolt közepére kerüljön
- Origin to Geometry → Pivot point áthelyezése a geometria átlagolt közepébe
- Origin to 3D Cursor → Pivot point áthelyezése a 3D kurzor pozíciójába
5; Duplikálás¶
-
Duplicate: megkettőzés → Shift + D
-
ezzel egy teljesen független másolatot hozunk létre
-
**Edit mód**ba (szerkesztő mód) váltás → Tab
-
ha több objektumunk is ki van jelölve, az összes együtt szerkeszthető
-
Duplicate Linked → Alt + D
- ezzel egy linkelt példányt hozhatunk létre, ekkor bármelyik példányon edit módban való változtatás, az összes többin is érvényesül!
- viszont Object módban rendelkezhetnek más paraméterrel, pl más méret, orientáció vagy pozíció
7; Kijelölési lehetőségek → https://youtu.be/c84DIIZwHtM?t=672¶
-
Select All: Minden kijelölése → A
-
Deselect All: Minden kijelölés megszüntetése → Alt + A (vagy A duplán lenyomva)
-
Shift + Bal egérgomb → ennek picit összetettebb a működése:
- Ha olyan objektumra nyomsz, ami még nincs kijelölve, akkor az hozzáadódik a kijelöléshez
- Ha olyan objektumra nyomsz, ami ki van jelölve, de nem aktív (sötétebb sárga körvonal), akkor az aktívvá tevődik (világosabb sárga körvonal)
-
Ha olyan objektumra nyomsz, ami aktív (világosabb sárga körvonal), akkor az kijelöletlenné tevődik
-
Egyéb kijelölési módok → picit hosszabban nyomva a toolbar kijelölés ikonján
-
-
Select Box - Doboz kijelölés → B
-
- *Bal egérgomb*bal nyomva → hozzáad a kijelöléshez
- *Középső egérgomb*bal nyomva → elvesz a kijelölésből
- *Jobb egérgomb*bal → kilépünk a módból
-
Select Circle - Ecset szerű kijelölés → C
-
- Mérete az egérgörgővel állítható
- *Bal egérgomb*bal nyomva → hozzáad a kijelöléshez
- *Középső egérgomb*bal nyomva → elvesz a kijelölésből
- *Jobb egérgomb*bal → kilépünk a módból
- FONTOS: közben nem tudunk a nézeten változtatni!
-
Select Lasso - Lasszó szerű kijelölés → Ctrl + Jobb egérgomb
-
- *Ctrl + Shift + Jobb egérgomb*bal tudunk lasszóval kijelöletlenné tenni
8; Modellezés - Edit mode → https://youtu.be/c84DIIZwHtM?t=1129¶
-
Szerkesztési módba lépés → Tab (vagy a fenti lenyíló menüből)
-
-
Kijelölési módok
-
Vertex select - pont kijelölő mód → 1
- Edge select - él kijelölő mód → 2
-
Face select - oldallap kijelölő mód → 3
-
Extrude: kihúzás (pontra élre és lapra is egyaránt működik) → E
-
Ha ennél az eszköznél *Jobb egérgomb*ot nyomunk, akkor is végrehajtódik az extrudálás, csak a kiextrudált rész visszaugrik arra a helyre, ahonnan extrudáltuk!
-
Minden alapvető transzformáció, amit az előző részben tanultunk (G, R, S), az szerkesztő módban is ugyanúgy működik!
-
Minden szerkesztési eszközre igaz, hogy az eszköz hatásának véglegesítése Bal egérgomb*bra történik, míg a *Jobb egérgomb hatására általában kilépünk az adott eszköz használatából.
-
kijelölt részek közt új Face vagy Edge létrehozása → F
-
Inset: kijelölt Face-en belüli újabb face létrehozása → I
-
Fontos: figyeljünk, hogy ne csavarodjon át magán a felület!
-
Duplicate: kijelölt Vertex/Edge/Face megkétszerezése → Shift + D
-
Kijelölt pontok összekötése éllel, az oldallap félbevágásával → J
-
Pontok egy síkba hozásának egyszerű módja: nyomjuk össze őket az adott tengely mentén
-
pl.: S + X + 0, fontos: Median Point legyen bekapcsolva, hogy a kettőjük közös középpontjához képest történjen az összenyomás
-
hátrány: csak X, Y vagy Z tengellyel párhozamos dolgokra működik
-
Subdivide: újabb pontot hoz létre a két pont között (amik egy élen vannak)
-
Face-ek feldarabolására is ez a funkció szolgál
9; Szerkesztés módból több objektumra bontás → https://youtu.be/c84DIIZwHtM?t=1925¶
- Separate: mesh darabokra bontása → P
- Selection → a kijelöltből készít külön objektumot
- By Loose Parts → az egybefüggő területeket szedi külön objektumra
10; 3D kurzor helyzetének változtatása → https://youtu.be/c84DIIZwHtM?t=2043¶
- Shift + S (edit módban és objektum módban is működik)
- Cursor to Selected → a kijelölt pozíció közepére ugrik a kurzor
11; Bevel, Smooth shading és pár kijelölési mód → https://youtu.be/c84DIIZwHtM?t=2692¶
-
Bevel: kijelölt sarok lekerekítése → Ctrl + B
-
a görgő görgetésével állítható, hogy hány darabra darabolódjon
-
- Szögletes árnyalás: Jobb egérgomb → Shade Flat - Lesimított árnyalás: Jobb egérgomb → Shade Smooth - Auto Smooth bekapcsolása: automatikusan lesimítja az adott szögnél élesebb töréseket - Properties → Object Data → Normals → Auto Smooth
-
FONTOS: csak akkor működik, ha az objektum Shade Smooth-ra van állítva
-
- Kijelölt résztől a következő kijelöltig kijelölés → Ctrl + Bal egérgomb - Loop kijelölése → Alt + Bal egérgomb
12; Kés eszköz, pontok összekötése a felület átvágásával → https://www.youtube.com/watch?v=c84DIIZwHtM&feature=youtu.be&t=3084¶
- Knife → K
- pontokat tudunk letenni, ha Enter-t nyomunk, végrehajtásra kerül a vágás
- Él létrehozása pontok közt úgy, hogy az ott levő oldallap is félbevágódik → J
13; Kamera lerakása → https://www.youtube.com/watch?v=c84DIIZwHtM&feature=youtu.be&t=3243¶
- automatikusan mindig kiugrunk a nézet forgatásával a kameranézetből
- N-panel → View Lock → Lock Camera to View: ha ezt kipipáljuk, akkor a kamerába lépve a nézet forgatásával a kamerát is forgatjuk
Tippek¶
- Ablak fullscreen-be állítása → Ctrl + Space az ablak felett
- Figyeljétek meg, hogy sok funkció használatakor a bal alsó sarokban ideiglenesen megjelenik egy lenyitható ablak. Ebben az adott funkcióra vonatkozó beállítási lehetőségek vannak, jellemzően például olyanok, amiket a funkció véglegesítése közben a görgővel tudtatok állítani. Sokszor hasznos lehet ez a kis ablak, ha módosítani szeretnétek az utolsó műveletetek paraméterein, DE ez az ablak eltűnik, ha következő eszközt használtok (azaz már egy objektum mozgatásával is elvesztjük ezt).
Feladatok¶
-
Ehhez a leckéhez 2 erősen elkülönülő kategóriába tartozó feladatot mutatnék. Az egyik a Low poly modellezésbe pillantana bele, a másik pedig a blueprint azaz tervrajz alapján való, pontosságra törekedős modellezésre lesz egy kis példa.
-
Low poly modellezés
-
Hogy e lowpoly modellezett alkotásotok jobban nézzen ki, nézzétek meg ezt a rövid összefoglalást a material-ok alap használatáról
-
még feltöltés alatt¶
-
A blueprint alapján történő modellezéshez meg az alábbi videót nézzétek meg:
-
még feltöltés alatt¶